fbpx

Ανακοινώσεις - Ενημέρωση

Εκτύπωση άρθρου Εκτύπωση άρθρου
Μαθήματα Γενικής Παιδείας

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Share

Στη διδακτέα−εξεταστέα ύλη του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ΄ τάξης Γενικού Λυκείου περιλαμβάνονται τα εγχειρίδια:

1. Έκφραση−Έκθεση Τεύχος Γ΄ της Γ΄ τάξης Γενικού Λυκείου των Χ. Τσολάκη κ.ά., έκδοση 2013, εκτός από τα εξής:

  • Η ενότητα: Η πειθώ στο δικανικό λόγο
  • Η ενότητα: Η Ιστορία του δοκιμίου
  • Το κεφάλαιο: Ερευνητική Εργασία

2. Γλωσσικές Ασκήσεις για το Γενικό Λύκειο

Στόχος της αξιολόγησης του μαθητή στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας είναι γενικότερα η συνολική αποτίμηση των γλωσσικών του δεξιοτήτων (ως πομπού και ως δέκτη).

Συγκεκριμένα:

Ι. ΔΙΑΒΑΖΩ / ΚΑΤΑΝΟΩ ΚΑΙ ΓΡΑΦΩ

1. Ο μαθητής απαντά γραπτά σε ερωτήσεις που αφορούν ένα κείμενο.

α) Όσον αφορά το περιεχόμενο ενός κειμένου, επιδιώκεται ο μαθητής να είναι σε θέση να κατανοεί το περιεχόμενο του κειμένου, και συγκεκριμένα :

      • να διακρίνει:
        • τους τρόπους πειθούς (επίκληση στη λογική, επίκληση στο συναίσθημα του δέκτη, επίκληση στο ήθος, επίκληση στην αυθεντία)
        • τα μέσα πειθούς (επιχειρήματα, τεκμήρια κ.ά.)
        • το είδος της συλλογιστικής πορείας (παραγωγική−επαγωγική) μιας παραγράφου ή ενός κειμένου
      • να διακρίνει τους τρόπους και τα μέσα πειθούς:
        • στη διαφήμιση
        • στον πολιτικό λόγο
        • στον επιστημονικό λόγο
      • να αξιολογεί τα μέσα πειθούς, και συγκεκριμένα:
        • να ελέγχει την αλήθεια, την εγκυρότητα και την ορθότητα ενός επιχειρήματος
        • να ελέγχει την αξιοπιστία των τεκμηρίων
        • να διακρίνει την πειθώ από την προπαγάνδα
      • να διακρίνει το είδος του δοκιμίου, με βάση:
        • την οργάνωση / δομή (συνειρμική−λογική)
        • το σκοπό (απόδειξη μιας θέσης − ελεύθερος στοχασμός)
        • την οπτική (υποκειμενική−αντικειμενική)
        • τη γλώσσα του (ποιητική, αναφορική λειτουργία) κ.ά.
      • να αναγνωρίζει ορισμένα χαρακτηριστικά του δοκιμίου, όπως είναι ο υποκειμενισμός, ο αντιδιδακτισμός, ο κοινωνικός χαρακτήρας, ο εξομολογητικός τόνος κ.ά.
      • να διακρίνει το δοκίμιο από άλλα συγγενή είδη του λόγου, όπως το άρθρο και την επιφυλλίδα
      • να εντοπίζει σε ένα κείμενο (δοκίμιο/άρθρο/επιφυλλίδα κ.ά):
        • το θέμα
        • την άποψη του συγγραφέα
        • τα μέσα πειθούς που χρησιμοποιεί για να τεκμηριώσει την άποψη του
        • τις προτάσεις του για την αντιμετώπιση του προβλήματος κ.ά.
      • να διακρίνει σε ένα κείμενο το καίριο και το ουσιώδες από τη λεπτομέρεια και το επουσιώδες.

β) Όσον αφορά την οργάνωση / δομή ενός κειμένου επιδιώκεται ο μαθητής να είναι σε θέση:

      • να εντοπίζει τα βασικά μέρη (πρόλογο, κύριο μέρος,επίλογο) ενός κειμένου
      • να χωρίζει το κείμενο σε παραγράφους/νοηματικές ενότητες
      • να αναγνωρίζει τα μέσα με τα οποία επιτυγχάνεται η συνεκτικότητα και η συνοχή ενός κειμένου(διαρθρωτικές λέξεις,φράσεις κ.ά.)
      • να επισημαίνει τους τρόπους με τους οποίουςοργανώνονται οι παράγραφοι π.χ. με αιτιολόγηση, με σύγκριση και αντίθεση, με ορισμό, με διαίρεση, με παράδειγμα κ.ά.
      • να διακρίνει την οργάνωση/δομή ενός κειμένου (λογική ή συνειρμική οργάνωση, παραγωγική ή επαγωγική συλλογιστική πορεία κ.ά.).

γ) Όσον αφορά τη γλώσσα ενός κειμένου (λεξιλόγιο,στίξη, μορφοσυντακτικά φαινόμενα, γλωσσικές ποικιλίες, λειτουργίες της γλώσσας, ύφος κ.ά.) επιδιώκεται ο μαθητής να είναι σε θέση:

      • να εντοπίζει και να αιτιολογεί επιλογές του πομπού οι οποίες αφορούν τη χρήση:

− ενεργητικής ή παθητικής φωνής

− συγκεκριμένου ρηματικού τύπου (προσώπου/χρόνου/έγκλισης)

− μακροπερίοδου ή μη λόγου

− παρατακτικού ή υποτακτικού λόγου

− ρηματικών ή ονοματικών συνόλων

− αναφορικής ή ποιητικής λειτουργίας της γλώσσας

− των σημείων της στίξης

− λόγιων ή λαϊκών λέξεων, ειδικού λεξιλογίου, όρων κ.ά.

      • να αιτιολογεί την ορθογραφία λέξεων
      • να ερμηνεύει λέξεις
      • να αξιολογεί την ακρίβεια και τη σαφήνεια του λεξιλογίου
      • να βρίσκει συνώνυμα, αντώνυμα, ομόρριζα, να αντικαθιστά λέξεις ή φράσεις του κειμένου με άλλες, να σχηματίζει με ορισμένες λέξεις φράσεις ή περιόδους λόγου κ.ά.
      • να χαρακτηρίζει το ύφος του κειμένου, λαμβάνοντας υπόψη την επικοινωνιακή περίσταση (σκοπό, δέκτη, είδος λόγου κ.ά.).

2. Ο μαθητής − με βάση συγκεκριμένο κείμενο − παράγει γραπτό κείμενο. Συγκεκριμένα, επιδιώκεται ο μαθητής να είναι σε θέση:

      • να πυκνώνει ένα κείμενο, να κάνει την περίληψή του
      • να δίνει τίτλο στο κείμενο ή πλαγιότιτλους σε παραγράφους/νοηματικές ενότητες ενός κειμένου
      • να οργανώνει το διάγραμμα του κειμένου
      • να αναπτύσσει ένα κειμενικό απόσπασμα (μια φράση ή ένα επιχείρημα του κειμενογράφου)
      • να ανασκευάζει τα επιχειρήματα του κειμενογράφου και να αναπτύσσει την αντίθετη άποψη
      • να μετασχηματίζει ένα κείμενο π.χ. από ένα επίπεδο ύφους σε άλλο κ.ά.

ΙΙ. ΓΡΑΦΩ

Ο μαθητής παράγει κείμενο, ενταγμένο σε επικοινω νιακό πλαίσιο, το θέμα του οποίου σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με οικείους θεματικούς κύκλους από τη γλωσσική διδασκαλία.

Από τα διάφορα είδη γραπτού λόγου δίνεται έμφαση στην παραγωγή κριτικού−αποφαντικού λόγου, δηλαδή στην παραγωγή κειμένου στο οποίο κυριαρχούν η πειθώ, η λογική οργάνωση, η αναφορική λειτουργία της γλώσσας, π.χ. άρθρου, επιστολής, γραπτής εισήγησης κ.ά.

Στο πλαίσιο της παραγωγής κειμένου θα πρέπει να επιδιώκεται από τον μαθητή:

Α. Ως προς το περιεχόμενο του κειμένου

      • η συνάφεια των εκτιθέμενων σκέψεων με τα ζητούμενα του θέματος
      • η επαρκής τεκμηρίωση των σκέψεων του με την παράθεση κατάλληλων επιχειρημάτων
      • η ανάπτυξη όλων των θεματικών κέντρων
      • η πρωτοτυπία των ιδεών
      • ο βαθμός επίτευξης του στόχου που επιδιώκεται με το παραγόμενο κείμενοκ.ά.

Β. Ως προς την έκφραση/μορφή του κειμένου

      • η σαφής και ακριβής διατύπωση
      • ο λεκτικός και εκφραστικός πλούτος
      • η επιλογή της κατάλληλης γλωσσικής ποικιλίας ανάλογα με το είδος του κειμένου
      • η τήρηση των μορφοσυντακτικών κανόνων
      • η ορθογραφία και η σωστή χρήση των σημείων στίξης κ.ά.

Γ. Ως προς τη δομή/διάρθρωση του κειμένου

      • η λογική αλληλουχία των νοημάτων
      • η συνοχή του κειμένου (ομαλή σύνδεση προτάσεων,παραγράφων και ευρύτερων μερών του κειμένου)
      • η ένταξη του κειμένου στο ζητούμενο επικοινωνιακό πλαίσιο κ.ά.